FAQ – Alueellinen välitystoiminta ja brändiluotsi

Hyvinvoinnin välitystoimiston yhteiskehittäminen

Hyvinvoinnin välitystoimisto hakee parhaillaan alueellisia välitystoimijoita eli tuottajia ja taide- sekä kulttuurialan ammattilaisia yhteiskehittelyjaksolle. Heidän joukostaan valitaan lisäksi brändiluotsi koordinoimaan valtakunnallista välitystoimistoverkostoa.

Tässä muutamia eniten kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia niihin.

Mitä Hyvinvoinnin välitystoimisto tekee?

Hyvinvoinnin välitystoimisto on vuoden 2017 lopussa päättyvä ja vuonna 2015 alkanut valtakunnallinen ESR-hanke. Hankkeen tavoitteena on konkreettinen taidelähtöisiä palveluita hyvinvointialalle välittävä toimisto, joko tuo yhteen palveluiden tuottajat ja asiakkaat, verkostoi toimijat sekä auttaa mm. palveluiden tuotteistamisessa, asiakkaiden löytämisessä ja myynnissä eli välittää palveluita asiakkaille. Tulevaisuudessa alueelliset välitystoimistot muodostavat valtakunnallisen verkoston.

Mitä alueellinen välitystoimisto tekee?

Alueelliset välitystoimistot voivat toimia missä päin Suomea tahansa. Ne verkostoivat oman alueensa toimijoita, tuovat yhteen asiakkaat ja palvelun tuottajat sekä auttavat alueensa toimijoita tuotteiden kehittämisessä ja paketoinnissa. Tukea työhönsä he saavat valtakunnalliselta verkostolta, jota koordinoi brändiluotsi.

Mitä brändiluotsi tekee?

Brändiluotsi koordinoi valtakunnallista välittäjä verkostoa. Koordinointityön ohella luotsi verkostoituu muiden alan toimijoiden kanssa valtakunnallisesti sekä kansainvälisesti, etsii uusia rahoituskanavia sekä potentiaalisia asiakkaita, kehittää toimiston toimintaa ja osallistuu myös julkiseen keskusteluun taiteen hyvinvointivaikutuksista.

Mistä rahat?

Kenellekään ei siis ole varattuna valmista palkkarahaa, vaan tulot tulevat muodostumaan mm. välitysprovisioista, myydyistä palveluista, koulutusmaksuista, luentopalkkioista ja konsultaatiopalkkioista. Myös apurahoja ja hankerahoja tullaan hakemaan.

Kuka voi hakea mukaan yhteiskehittelyjaksolle?

Valitsemme yhteiskehittelyjaksolle ja tuleviksi alueellisiksi välittäjätoimijoiksi taide- ja kulttuurialan ammattilaisia. Aikaisempi kokemus taidelähtöisten palveluiden viemisestä mm. sote-sektorille, hyvät yhteistyöverkostot ja oman alueen toimijoiden tuntemus katsotaan eduksi. Toimija voi ottaa välitystoiminnan yhdeksi toiminta osa-alueeksi tai keskittyä pelkkään välitystoimintaan. Linkki hakuun https://www.lyyti.fi/reg/HVVT2018.

Kuka voi hakea brändiluotsiksi?

Kun tulee valituksi yhteiskehittelyjaksolle, voi sen jälkeen hakea brändiluotsiksi. Ylemmässä kysymyskohdassa mainittujen kriteerien lisäksi eduksi katsotaan kokemus yritystoiminnasta ja liiketoiminnasta, referenssit myynnistä ja markkinoinnista sekä halu sitoutua pitkäjänteiseen kehittämistyöhön (koskee myös alueellisia toimijoita 🙂 ).

Mitä yhteiskehittelyjaksolla tapahtuu?

Koska tavoitteena on saada aikaan taloudellisesti kestävää toimintaa ja edistää taiteilijoiden ja luovien toimijoiden työllistymistä, tullaan iso osa yhteiskehittelyjaksosta käyttämään ansaintalogiikan ja organisaatiomuodon rakentamiseen. Vaikka tavoitteena on saada asiakkaat maksamaan palveluista, ei apuraha- tai hankerahoitusta suljeta pois, koska niitä tarvitaan jatkokehittämiseen sekä joidenkin kohderyhmien palveluiden takaamiseen.

Tässä muutamia osa-alueita

        • HVVT tilannekatsaus
        • Pilotointien tulokset
        • Toimijat esittäytyvät, esittelevät alueensa ja potentiaaliset kärkitoimijat
        • Välitettävien tuotteiden/ tuottajien valinnan kriteerit, odotukset, sitoutuminen
        • Osallistumisen mallit ja sopimukset
        • Toiminnan kannattavuus, riskit ja ennakointi
        • Rahoitus
        • Toiminnan pyörittämiseen vaadittavat resurssit (osaaminen, raha, aika)
        • Toimijoiden vastuut ja velvollisuudet
        • Toiminnan säännöt
        • Keskeisimmät kohderyhmät
        • Myyntikanavat
        • Markkinointi- ja viestintäsuunnitelma
        • Brändi
        • Laadunvarmistus
        • Lanseeraussuunnitelma

Lisäksi osallistujilla teetätetään erilaisia välitehtäviä.

Tarvitseeko alueellisella toimijalla olla omia tuotteita?

Alueellinen toimija voi välittää pelkästään muiden palveluntarjoajien palveluita tai siinä ohessa myös omia tuotteitaan.

Tarvitseeko taustalla olla toimiva yritys?

Ei tarvitse olla yritystä valmiiksi, mutta siitä voi olla hyötyä. Selvitämme yhteiskehittelyjaksolla, mikä organisaatiomuoto palvelee parhaiten yksittäisiä toimijoita, mutta myös valtakunnallista verkostoa. Se saattaa olla osuuskunta tai yritys tai joku muu. Joka tapauksessa raha tulee liikkumaan ja siksi tarvitaan mm. laskutusmahdollisuus.

Onko yhteiskehittelyjakso maksullinen?

Yhteiskehittelyjakso on maksuton. Matkat, syömiset ja mahdolliset yöpymiset toki jokainen osallistuja maksaa itse.

Missä yhteiskehittelyjakso pidetään?

Helsingissä.

Humakin rooli?

Humakilla tulee jatkossakin olemaan rooli Välitystoimiston toiminnassa. Tämä suunnitellaan ja sovitaan kehittelyjakson yhteydessä. Humak pidättää itsellään oikeuden olla valitsematta hakijoiden joukosta brändiluotsia.

Lisätietoa: Minna Taipale, 020 7621 373/ minna.taipale@humak.fi